IZVOD IZ PREGLEDA STANDARD KVALIFIKACIJE U STRUČNOM OBRAZOVANJU I OBUCI

NJEGOVATELJ STARIJIH I NEMOĆNIH LICA

STANDARD KVALIFIKACIJE (QUALIFICATIONS STANDARD)

1. OSNOVNE KARAKTERISTIKE (BASIC CHARACTERISTICS)

1.1 Naziv kvalifikacije (generički i specifični dio) (title of the qualification; generic and subject specific)

Njegovatelj starijih i nemoćniih lica (Nurse of older and disabled people)

1.2 Polje po ISCED FoET2013 (Field in ISCED FoET2013)

0921

1.3 ECVET bodovi (ECVET)

60

1.4 Razina/nivo (Level)

2

1.5 Uvjeti/načini pristupanja (Entry requirements)

Završena osnovna škola

2. ISHODI UČENJA (LEARNING OUTCOMES)

2.1 Ishodi učenja (znanja, vještine, kompetencije) (Learning outcomes (knowledge, skills, competences))

Znanja, vještine i kompetencije preuzete iz CCC

Znanja:

  • Opisuje postupke osiguranja zdrave mikroklime
  • Definira zdravlje i bolest, te osnovne pojmove i podjelu medicine
  • Definira gerontologiju
  • Prepoznaje znakove starosti i starenja
  • Razumije najvažnije promjene organizma u procesu starenja
  • Posjeduje znanje o zdravoj ishrani
  • Prepoznaje znakove vanjskog izgleda i eventualnog pogoršanja korisnika
  • Posjeduje znanje u mjerenju temperature
  • Prepoznaje osnovne potrebe korisnika i najčešće promjene u organizmu u procesu starenja, te najčešće bolesti starijih lica
  • Opisuje sadržaj ormarića za pružanje prve pomoći, koristi osnovna znanja u pružanju prve pomoći
  • Prepoznaje proces umiranja i postupanje s umrlim licem
  • Zna primjeniti i promjeniti pravilan položaj,te improvizovati ugodan položaj starije i nemoćne osobe
  • zna osnovne elemente sprječavanja infekcije
  • Definira građu i funkciju čovjekovog tijela kao cjeline
  • Opisuje fiziološke promjene na organskim sistemima kod straijih lica
  • Razlikuje fiziološke promjene od patoloških
  • Prepoznaje intrahospitalne infekcije, te definiše mjere sprečavanja
  • Razlikuje metode dezifencije (mehanička, termička, hemijska)
  • Razlikuje osnovne sastojke prehrane
  • Opisuje dnevne potrebe organizma za hranom
  • Razlikuje oblike lijekova, opisuje uzimanje lijekova na usta i moguće nuspojave
  • Prepoznaje osnovnu medicinsku terminologiju
  • Razlikuje osnovne tipove obrazaca u zadravstvenoj i u socijalnoj ustanovi
  • Razlikuje vrste bolesničkog veša, postupak sa čistim i nečistim vešom, razvrstavanje veša, postupak sa inficiranim vešom
  • Poznaje osnove o izlučivanju stolice, urina i drugih izlučevina iz organizma
  • Prepoznaje inkontinenciju stolice i mokraće, postupak zamjene pelena, krevet inkontinentnog lica, presvlačenje kreveta i dezinfekciju
  • Razlikuje vrste zdravstvenih i socijalnih ustanova, kućni red i specifičnosti ustanova, definiciju etike i obavezu čuvanja tajni

 

Vještine:

  • Izabire odgovarajuću odjeću, te alat i pribor
  • Primjenjuje mjere za očuvanje zdravlja i prevenciju bolesti
  • Pravilno namješta i presvlači krevet
  • Pomaže korisniku u kretanju ili kretanju pomoću pomagala
  • Pomaže korsiniku pri korišćenju pomagala, pri promjeni položaja i sprečavanju komplikacija od dugotrajnog ležanja
  • Održava ličnu higijenu tijela bolesnika ili korisnika
  • Mijeri temperaturu
  • Mijenja pelene
  • Pere i češlja kosu
  • Vrši podsjecanje noktiju
  • Pere i njeguje stopalo (komplikacija dijabetesa)
  • Oblači i presvači nepokretnog bolesnika
  • Ovladava poslovima čišćenja posuda za nuždu, sanitetskih kolica.
  • Previlno pere ruke
  • Dezinfikuje prostor
  • Provodi mjere na sprečavanje infekcija pod nadzorom zdravstenih radnika
  • Primjenjuje osnovna načela zdrave prehrane
  • Hrani korisnike
  • Pomaže korsinicima pri uzimanju lijekova, uz nadzor medicinskog osoblja
  • Obavlja elementarne poslove pomoći staroj i nemoćnoj osobi,te stručnjacima za bolničku zdravstvenu njegu i srodnim stručnjacima u bolnicama ,ostalim socijanim ustanovama ,te u kuči korisnika
  • Komunicira u usmenom i pismenom obliku
  • Komunicira jednostavnim porukama u različitim situacijama
  • Provodi mjere zaštite na radu, rad na siguran način, izbor zaštitne odjeće i obuće te odgovarajućih zaštitnih sredstava
  • Prepoznaje rizik za pacijenta i komplikacije
  • Primjenjuje postupke higijenskog održavanja prostorija i osiguranja odgovarajućih mikroklimatskih uslova

 

Kompetencije:

  • Razvija kulturno-higijenske navike, savjesnost i urednost
  • Ima pozitivan stav preme korisniku
  • Razvija pozitivne stavove u odnosu na zdravlje, nemoć i bolest
  • Uvažava osnovna prava čovjeka
  • Primjenjuje poslovni bonton
  • Preuzima ograničenu odgovornost za izvršavanje zadataka
  • Razvija sposobnost razumijevanja zahtjeva i radnih naloga koje postavlja zdravstveno ili medicinsko osoblje
  • Posjeduje vještine komunikacije sa starim, bolesnim i nemoćnim osobama, uključivo prepoznavanje neverbalnih znakova komunikacije
  • Uspostavlja saradnju sa zdravstvenim i socijalnim radnicima

2.2 Kriteriji ispitivanja i ocjenjivanja ishodi učenja (Learning outcomes assessment criteria)

  • Ispitivanje obuhvata provjeru sadržaja potrebnih za smostalno obavljanje poslova njegovatelja i provjeru praktičnih vještina
  • Ispit se provodi u zdravstvenoj i/ili socijalnoj ustanovi
  • Ispit provodi tročlana komisija, dva člana iz škole (centra za obuku), jedan član iz ustanove
  • Na ispitu se ocjenjuje:
    • Organizacija rada u zadravstvenim i socijalnim ustanovama
    • Osnovna prava čovjeka, odnosno bolesnika
    • Djelokug rada njegovatelja
    • Osnovi komunikacije, oslovljavanje, kultura ophođenja s bolesnikom ili štićenikom i njegovom porodicom, ponašanje
    • Zaštita na radu
    • Bolesnička soba
    • Sprečavanje infekcija, pojam infekcije i dezinfekcije, metode dezifenkcije
    • Zadaci njegovatelja u izvođenju lične higijene
    • Zadaci njegovatelja u njezi umirućeg bolesnika
    • Osnove bolesti i prva pomoć

 

  • Na praktičnom dijelu ispita se ocjenjuJe
    • Priprema i upotreba zaštitne radne odjeće i obuće
    • Pranje ruku
    • Priprema posteljine za presvlačenje bolesničkog kreveta bez bolesnika i s bolesnikom
    • Postupak s prljavim vešom
    • Priprema pribora za kupanje, pranje kose, njega zuba, zubala i izvođenje zahvata
    • Promjena položaja u krevetu, pomoć pri ustajanju, premještanje iz kreveta na stol
    • Priprema pribora, dezifincijensa i vršenje mehaničke i hemijske dezinfekcije površina, kreveta, pribora za njegu, pljuvačnice, bubrežastih zdjelica, posuda za nuždu

2.3 Jedinice ishoda učenja i ECVET bodovi (Unit of learning outcomes and ECVET)

  • Općeobrazovni modul za 1-godišnje programe 20 ECVET
  • Osnove gerijatrije, anatomije i fiziologije 4 ECVET
  • Njega starijih, nemoćnih i bolesnih lica 15 ECVET
  • Zaštita na radu i prva pomoć 1 ECVET
  • Praktična nastava i praktični rad u zdravstevnoj i socijalnoj ustanovi 20 ECVET

3. RELEVANTNOST KVALIFIKACIJE (RELEVANCE OF THE QUALIFICATION)

3.1 Potrebe tržište rada (Labour market needs)

Ova kvalifikacija je relevantna za zanimanje njegovatelj starijih i nemoćnih lica, definirano standardom zanimanja za njegovatelja starijih i nemoćnih lica

3.2 Nastavak obrazovanja/ prohodnost (Further education/progression)

Ne

4. OSIGURANJE KVALITETE (QUALITY ASSURANCE)

4.1 Članovi ekspertne grupe (Expert group members)

  • Bojana Kovačevi, diplomirana medicinska sestra, glavna sestra intenzivne njege, JZU Bolnica Trebinje
  • Vesna Šiljegović-Radović, doktor medicine, profesor stručnih predmeta, Centra srednjih škola Trebinje
  • Nijaz Zorlak, magistar odgojnih nauka, Pedagoški zavod BPK-a Goražde
  • Mr. Goran Zmijanjac, diplomirani politolog, direktor Zavoda za obrazovanje odraslih Republike Srpske
  • Dr. Radmila Pejić, pomoćnik ministra za visoko obrazovanje, Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske
  • Almin kaplan, diplomirani medicinski tehničar, profesor higijene i zdravstvenog odgoja i zdravstvene njege, Srednja medicinska škola Mostar
  • Dubravka Letić, viša medicinska sestra, glavna sestra Bolnice Brčko Distrikta
  • Vera Lalić, diplomirani medicinski tehničar, profesor praktične nastave, JU poljoprivredna i medicinska škola Brčko

4.2 Predlagatelji (Proponents)

Nadležne obrazovne vlasti

4.3 Web-stranica na kojoj je odluka o usvajanju standarda zanimanja objavljena

(Web-page of the decision on adoption of the occupational standard)

www

4.4 Rok do kojeg standard kvalifikacije treba evaluirati (The deadline by which the QS should be reviewed)

5 godina

4.5 Nadležne vlasti za dodjelu kvalifikacije  (Competent authority for awarding the qualification)

Nadležne obrazovne vlasti

4.6 Vanjsko osiguranje kvalitete (External quality assurance)

Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi