Definira zdravlje i bolest, te osnovne pojmove i podjelu medicine
Definira gerontologiju
Prepoznaje znakove starosti i starenja
Razumije najvažnije promjene organizma u procesu starenja
Posjeduje znanje o zdravoj ishrani
Prepoznaje znakove vanjskog izgleda i eventualnog pogoršanja korisnika
Posjeduje znanje u mjerenju temperature
Prepoznaje osnovne potrebe korisnika i najčešće promjene u organizmu u procesu starenja, te najčešće bolesti starijih lica
Opisuje sadržaj ormarića za pružanje prve pomoći, koristi osnovna znanja u pružanju prve pomoći
Prepoznaje proces umiranja i postupanje s umrlim licem
Zna primjeniti i promjeniti pravilan položaj,te improvizovati ugodan položaj starije i nemoćne osobe
zna osnovne elemente sprječavanja infekcije
Definira građu i funkciju čovjekovog tijela kao cjeline
Opisuje fiziološke promjene na organskim sistemima kod straijih lica
Razlikuje fiziološke promjene od patoloških
Prepoznaje intrahospitalne infekcije, te definiše mjere sprečavanja
Razlikuje metode dezifencije (mehanička, termička, hemijska)
Razlikuje osnovne sastojke prehrane
Opisuje dnevne potrebe organizma za hranom
Razlikuje oblike lijekova, opisuje uzimanje lijekova na usta i moguće nuspojave
Prepoznaje osnovnu medicinsku terminologiju
Razlikuje osnovne tipove obrazaca u zadravstvenoj i u socijalnoj ustanovi
Razlikuje vrste bolesničkog veša, postupak sa čistim i nečistim vešom, razvrstavanje veša, postupak sa inficiranim vešom
Poznaje osnove o izlučivanju stolice, urina i drugih izlučevina iz organizma
Prepoznaje inkontinenciju stolice i mokraće, postupak zamjene pelena, krevet inkontinentnog lica, presvlačenje kreveta i dezinfekciju
Razlikuje vrste zdravstvenih i socijalnih ustanova, kućni red i specifičnosti ustanova, definiciju etike i obavezu čuvanja tajni
Vještine:
Izabire odgovarajuću odjeću, te alat i pribor
Primjenjuje mjere za očuvanje zdravlja i prevenciju bolesti
Pravilno namješta i presvlači krevet
Pomaže korisniku u kretanju ili kretanju pomoću pomagala
Pomaže korsiniku pri korišćenju pomagala, pri promjeni položaja i sprečavanju komplikacija od dugotrajnog ležanja
Održava ličnu higijenu tijela bolesnika ili korisnika
Mijeri temperaturu
Mijenja pelene
Pere i češlja kosu
Vrši podsjecanje noktiju
Pere i njeguje stopalo (komplikacija dijabetesa)
Oblači i presvači nepokretnog bolesnika
Ovladava poslovima čišćenja posuda za nuždu, sanitetskih kolica.
Previlno pere ruke
Dezinfikuje prostor
Provodi mjere na sprečavanje infekcija pod nadzorom zdravstenih radnika
Primjenjuje osnovna načela zdrave prehrane
Hrani korisnike
Pomaže korsinicima pri uzimanju lijekova, uz nadzor medicinskog osoblja
Obavlja elementarne poslove pomoći staroj i nemoćnoj osobi,te stručnjacima za bolničku zdravstvenu njegu i srodnim stručnjacima u bolnicama ,ostalim socijanim ustanovama ,te u kuči korisnika
Komunicira u usmenom i pismenom obliku
Komunicira jednostavnim porukama u različitim situacijama
Provodi mjere zaštite na radu, rad na siguran način, izbor zaštitne odjeće i obuće te odgovarajućih zaštitnih sredstava
Prepoznaje rizik za pacijenta i komplikacije
Primjenjuje postupke higijenskog održavanja prostorija i osiguranja odgovarajućih mikroklimatskih uslova
Kompetencije:
Razvija kulturno-higijenske navike, savjesnost i urednost
Ima pozitivan stav preme korisniku
Razvija pozitivne stavove u odnosu na zdravlje, nemoć i bolest
Uvažava osnovna prava čovjeka
Primjenjuje poslovni bonton
Preuzima ograničenu odgovornost za izvršavanje zadataka
Razvija sposobnost razumijevanja zahtjeva i radnih naloga koje postavlja zdravstveno ili medicinsko osoblje
Posjeduje vještine komunikacije sa starim, bolesnim i nemoćnim osobama, uključivo prepoznavanje neverbalnih znakova komunikacije
Uspostavlja saradnju sa zdravstvenim i socijalnim radnicima
Ispitivanje obuhvata provjeru sadržaja potrebnih za smostalno obavljanje poslova njegovatelja i provjeru praktičnih vještina
Ispit se provodi u zdravstvenoj i/ili socijalnoj ustanovi
Ispit provodi tročlana komisija, dva člana iz škole (centra za obuku), jedan član iz ustanove
Na ispitu se ocjenjuje:
Organizacija rada u zadravstvenim i socijalnim ustanovama
Osnovna prava čovjeka, odnosno bolesnika
Djelokug rada njegovatelja
Osnovi komunikacije, oslovljavanje, kultura ophođenja s bolesnikom ili štićenikom i njegovom porodicom, ponašanje
Zaštita na radu
Bolesnička soba
Sprečavanje infekcija, pojam infekcije i dezinfekcije, metode dezifenkcije
Zadaci njegovatelja u izvođenju lične higijene
Zadaci njegovatelja u njezi umirućeg bolesnika
Osnove bolesti i prva pomoć
Na praktičnom dijelu ispita se ocjenjuJe
Priprema i upotreba zaštitne radne odjeće i obuće
Pranje ruku
Priprema posteljine za presvlačenje bolesničkog kreveta bez bolesnika i s bolesnikom
Postupak s prljavim vešom
Priprema pribora za kupanje, pranje kose, njega zuba, zubala i izvođenje zahvata
Promjena položaja u krevetu, pomoć pri ustajanju, premještanje iz kreveta na stol
Priprema pribora, dezifincijensa i vršenje mehaničke i hemijske dezinfekcije površina, kreveta, pribora za njegu, pljuvačnice, bubrežastih zdjelica, posuda za nuždu
2.3 Jedinice ishoda učenja i ECVET bodovi (Unit of learning outcomes and ECVET)
Općeobrazovni modul za 1-godišnje programe 20 ECVET
Osnove gerijatrije, anatomije i fiziologije 4 ECVET
Njega starijih, nemoćnih i bolesnih lica 15 ECVET
Zaštita na radu i prva pomoć 1 ECVET
Praktična nastava i praktični rad u zdravstevnoj i socijalnoj ustanovi 20 ECVET
3. RELEVANTNOST KVALIFIKACIJE (RELEVANCE OF THE QUALIFICATION)
3.1 Potrebe tržište rada (Labour market needs)
Ova kvalifikacija je relevantna za zanimanje njegovatelj starijih i nemoćnih lica, definirano standardom zanimanja za njegovatelja starijih i nemoćnih lica
3.2 Nastavak obrazovanja/ prohodnost (Further education/progression)
Ne
4. OSIGURANJE KVALITETE (QUALITY ASSURANCE)
4.1 Članovi ekspertne grupe (Expert group members)
Bojana Kovačevi, diplomirana medicinska sestra, glavna sestra intenzivne njege, JZU Bolnica Trebinje
Vesna Šiljegović-Radović, doktor medicine, profesor stručnih predmeta, Centra srednjih škola Trebinje